Адвокат Віталій Наум надав детальний коментар стосовно останніх подій щодо податкової перевірки Міністра фінансів України Данилюка Олександра Олександровича

4 липня 2017 року Генеральною прокуратурою України за зверненням народного депутата зареєстровано кримінальне провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 212 КК України щодо нібито ухилення від сплати податків Данилюком О.О. Орієнтовно місяцем пізніше, кримінальне провадження було закрите за відсутності складу злочину. Складається враження, що це провадження, швидше за все, було політично мотивованим та видається помстою за дії Данилюка О.О., направлені на знищення корупційних схем, у тому числі, в податковій сфері; унеможливлення розкрадання бюджету та неефективного використання бюджетних коштів.

Для розуміння справи надаємо детальну хронологію подій, пов’язаних з нею.

Після “відкриття справи” ГПУ, 18 липня 2017 року, на підставі клопотання прокурора, слідчим суддею Печерського районного суду м. Києва винесено ухвалу про проведення податкової перевірки Данилюка О.О. Таке клопотання прокурора та ухвала слідчого судді, на наш погляд, є незаконними, оскільки чинне законодавство України (ні КПК України, ні будь-який інший нормативно-правовий акт) не надає повноважень прокурору звертатися до суду з клопотанням про проведення податкової перевірки, а слідчому судді – призначати податкову перевірку. З огляду на це, ми вважаємо, що як клопотання так і ухвала винесені з порушенням закону, та з перевищенням повноважень, що, в тому числі, не відповідає вимогам ч. 2 ст. 19 Конституції України. Судова практика також свідчить про те, що ухвали слідчих суддів про проведення податкових перевірок є незаконними.

            Такі дії, та викликаний ними резонанс у медійному просторі були, скоріше за все, націлені на те, щоб вчинити тиск на Данилюка О.О. під час процесу, пов'язаного з ухваленням бюджету, та негативно вплинути на його репутацію. Важливо зазначити, що Данилюк О.О. не отримував жодних документів або повідомлень, та дізнався про кримінальне провадження і ухвалу про проведення податкової перевірки з новин.

           Вказані події не залишились поза увагою народних депутатів, які відразу після оприлюднення ухвали Печерського районного суду міста Києва, звинуватили Данилюка О.О. в “державній зраді”. Зрозуміло, що це була тільки спроба створити необхідний інформаційний фон без будь-якого юридичного підґрунтя.

Окремими особами озвучено про можливу причетність Данилюка О,О. до “розкрадання країни” в період, коли він керував Координаційним центром з впровадження економічних реформ у період з 2010 по 2014 роки. Координаційний центр реформ, як консультаційно-дорадчий орган, не мав жодних повноважень на прийняття рішень, а займався розробкою стратегії реформування та взаємодією з ЄС та МВФ.

На початку серпня Данилюк О.О. самостійно звернувся до ДФС України з проханням у найкоротші терміни закінчити податкову перевірку в рамках закону, щоб остаточно зняти всі питання щодо сплати податків. Данилюк О.О. також надав усі необхідні документи від попередніх роботодавців, де була вказана повна інформація щодо отриманих ним доходів у Великобританії та, в тому числі, сплачених з них податків. ДФС могла легко перевірити цю інформацію, скориставшись механізмом обміну інформації зі своїми колегами з британської податкової адміністрації.  

15 серпня 2017 року Головним управлінням ДФС у м. Києві видано наказ про проведення документальної позапланової податкової перевірки Данилюка О.О. Вважаємо, що такий наказ не відповідає вимогам законодавства, оскільки, по-перше, базується на незаконній ухвалі суду (як вказано вище); по-друге, наказ був виданий не тим органом, що вказаний в ухвалі суду (в ухвалі йдеться про перевірку ДФС України, а наказ був виданий ГУ ДФС у м. Києві); по-третє, період перевірки, вказаний в наказі (з 1998року), також не відповідає періоду, протягом якого дозволено проводити перевірки згідно з чинним законодавством (1095 днів).  

23 серпня 2017 року Апеляційний суд міста Києва відмовив у відкриті провадження щодо скасування ухвали про проведення перевірки, незважаючи на очевидні ознаки незаконності такої ухвали. Вказане рішення не відповідає практиці того ж суду, яка вже діяла на той момент. Наприклад, той же Апеляційний суд м. Києва, скасовував аналогічні ухвали слідчих суддів про проведення податкових перевірок. Ці факти знову свідчать більше про політичну, аніж правову природу справи.  

30 серпня 2017 року, у відповідь на наш адвокатський запит ГПУ повідомила про закриття кримінального провадження щодо Данилюка О.О. за відсутності складу злочину. Водночас, ГУ ДФС м. Києва продовжила проведення перевірки попри навіть те, що ГПУ було закрите провадження, на підставі якого була ініційована ця перевірка.

26 жовтня 2017 року, Данилюк О.О. дав прес-конференцію, де підкреслив, що запуск системи ризиків ПДВ вдарив по інтересах тих, хто заробляв на махінаціях, і багато сторін були зацікавлені у “відкаті” реформи та поверненні корупції. Він також викрив можливі зловживання з фіктивним ПДВ в ГУ ДФС м. Києва, та доручив в.о. Голови ДФС Мирославу Продану провести перевірку вказаних фактів, та, час проведення перевірки, відсторонити керівництво ГУ ДФС міста Києва й інших причетних осіб. Боротьба Данилюка О.О. проти багатомільярдних зловживань у податковій сфері, ймовірно, також є причиною тиску на нього.  

6 листопада 2017 року, Данилюк О.О. отримав акт про результати податкової перевірки. Ми вважаємо, що цей акт, знову ж таки, є незаконним, зважаючи на наступне:

1) перевірка незаконна та була проведена на підставі незаконних наказу ГУ ДФС у м. Києві, та ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва;

2) період перевірки не відповідає закону (виходить за межі 1095 днів);

3) в рамках перевірки, всупереч своїм обов'язкам, ГУ ДФС в м. Києві не аналізували питання, що мають значення для справи. Зокрема, попри інформацію, наведену у листах Данилюка О.О. до ГУ ДФС в м. Києві, а також загальновідому інформацію про його роботу за кордоном (зокрема, у Великобританії), ГУ ДФС в м. Києві не з'ясовувало, чи був Данилюк О.О. резидентом України протягом періоду, який перевірявся, та чи були його доходи оподатковані у Великобританії. Таким чином, ГУ ДФС в м. Києві свідомо не скористалася механізмом взаємного обміну інформацією, передбаченим статтею 27 Конвенції про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Великобританією від 10 лютого 1993 року. Ігнорування ГУ ДФС в м. Києві отриманої інформації та невикористання передбачених законом можливостей отримання інформації (за умови проведення перевірки за період, який перевищує розумно допустимі строки зберігання інформації), призвело до протиправного перекладення тягаря доведення на Данилюка О.О., та до спотворення результатів перевірки і формування неправильних висновків, описаних в акті перевірки.

4) висновки щодо заниження податкових зобов’язань було зроблено ГУ ДФС в м. Києві за період, коли Данилюк О.О. не був резидентом України (а був резидентом Великобританії). Він постійно проживав з родиною та працював поза межами України. Отже, Данилюк О.О. не вважався платником податку в Україні та не повинен був сплачувати податок з доходів фізичних осіб щодо своїх доходів, отриманих з джерел у Великобританії.

5) податки з доходів Данилюка О.О., отриманих за кордоном, були сплачені у Великобританії. Це виключає необхідність повторної сплати податків в Україні, згідно з Конвенцією про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Великобританією. Спираючись на результати проведеної перевірки, вважаємо, що цей факт був проігнорований ГУДФС в м. Києві.

6) розрахунки податкової явно неточні (як в сумі отриманого доходу, так і в періоді його отримання і навіть у виборі курсу валют, за яким дохід переведений в гривні).

8 листопада 2017 року на сайті «Обозреватель» було оприлюднено фотокопії сторінок акту перевірки. Таке розповсюдження конфіденційної інформації, яке, швидше за все, вчинене посадовими особами ГУ ДФС в м. Києві, в черговий раз свідчить про те, що перевірка носить політичні мотиви. Адже розповсюдження цієї інформації, що є частиною спірного акту, було, на нашу думку, спрямоване на вчинення тиску на Данилюка О.О. та здійснення негативного впливу на його ділову репутацію.

Того ж дня в ЗМІ з’явилася інформація про проведення перевірки Генеральною прокуратурою України щодо факту можливої причетності Данилюка О.О. до злочинів, вчинених Януковичем В.Ф. в період, коли він очолював Координаційний центр з впровадження економічних реформ. Невипадково ця перевірка корелюється окремими депутатами зі звинуваченнями , які були оголошені в серпні місяці, та, як ми вважаємо, має на меті продовження дискредитації та негативного впливу на репутацію Данилюка О.О.

Таким чином, з наведеного аналізу випливає, що реєстрація кримінального провадження ГПУ, незаконна податкова перевірка зі спотвореними результатами, а також можлива перевірка ГПУ діяльності Координаційного центру реформ під керівництвом Данилюка О.О. в 2010-2014 роках на нашу думку є політично мотивованими, та мають на меті негативний вплив на його ділову репутацію, оскільки нами не вбачається жодного юридичного підґрунтя для таких дій.

13 листопада 2017 року нами було подано заперечення на Акт податкової перевірки до ГУ ДФС в м. Києві, де були детально викладені аргументи щодо неправомірності та некомпетентності акту перевірки. 

Тож, наразі, очікуємо результатів їх розгляду.